Groupon wordt dit jaar steevast genoemd op lijstjes van hippe, nieuwe
internetbedrijven, maar de glans van de aanbieder van groepskortingen lijkt
alweer een beetje verdwenen.
Oorspronkelijk mikte Groupon voor de beursgang dit najaar op een totale
beurswaardering van zo’n 15 tot 20 miljard dollar. Die ambitie is echter
bijgesteld tot een waardering van circa 12 miljard dollar, zo meldt
zakenkrant The
Wall Street Journal, zich baserend op goed geïnformeerde bronnen.
Kortom: Groupon gaat z’n aandelen tegen een veel lagere prijs aanbieden, dan
eerder gepland. Ook zou de omvang van de emissie slechts 10 procent van het
totale aandelenkapitaal bedragen, aldus the Wall Street Journal. HIermee zou
Groupon speelruimte willen houden om later meer aandelen tegen een hogere
prijs te verkopen.
Marktanalisten wijzen erop dat de concurrentie op de markt voor speciale
aanbiedingen waar groepen consumenten op kunnen inschrijven, snel groeit. De
vraag is of het bedrijfsmodel van Groupon hiertegen bestand is.
Groupon liep afgelopen augustus en september ook op tegen een berisping van de
Amerikaanse beurswaakhond: het bedrijf moest een eerder gerapporteerd
omzetcijfer met de helft neerwaarts bijstellen.
Lees ook:
Facebook
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl